Evolutia in cariera

In data de 5 septembrie a.c., delegatia Federatiei Politistilor SED LEX, condusa de presedinte Florin VÎLNEI, a participat la Sedinta Comisiei de Dialog Social organizata de M.A.I..

Incepand cu orele 10.00 am avut o prima intalnire cu dl. ministrul Mihai Fifor alaturi de conducerea MAI si sefii de arme.

Temele principale de discutie au fost pe marginea introducerii mandatelor pentru functiile de conducere in proiectul OUG de modificarea a Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului.

De la ora 12.30, in sala de Marmura, s-a intrunit Comisia de dialog social.

In cadrul sedintei am convenit urmatoarele: 
- imputernicirile pe functiile de conducere sa fie maxim doua mandate a cate trei luni;
- inlaturarea posibilitatii de introducere in lege ca politistul sa isi inceteze raporturile de serviciu la cerere (art. 69, lit. j );
- acordarea compensatiei pentru chirie la o distanta de maxim 30 km de locul de munca. 

Legat de introducerea mandatului pentru functiile de conducere ( de 4 ani, 3 ani, etc.), consideram ca ar fi oportun DOAR dupa ce vom stabili evolutia in cariera a politistului ( personalului MAI ).

Exemplu:

1. Prima treapta de conducere:
- sef birou; 
- sef politie oraseneasca tip III si alte functii similare.
O vechime in spacialitate de minim 3 ani.
Trebuie sa ramana pe functie minim 4 ani pt. a accesa functiile de conducere superioare.

2. A doua treapta de conducere:
- sef sectie rurala;
- adj. sef politie municipala;
- sef politie oraseneasca tip I si alte functii similare.
O vechime in specialitate sau functii de conducere de minim 7 ani (3+4).

3. A treia treapta de conducere:
- sef serviciu;
- sef politie municipala
- adj. sef IPJ
O vechime in specialitate sau functii de conducere de minim 11 ani (3+4+4).

4. A patra treapata de conducere:
Ordonatorul de credite - Seful de Inspectorat si alte functii de conducere.
Pot ocupa functia daca au o vechime de minim 15 ani in functii de conducere (3+4+4+4) si dupa efectuarea cursurilor de management.
Astfel se realizeaza rezerva de personal de unde pot fi selectati viitorii manageri.

5. Ultima treapta de conducere: 
Sefii de Inspectorate Generale - Directii Generale.
Sa fi parcurs toate treptele de conducere de la sef birou pana la sef IPJ, cumuland o vechime in functiile de conducere de minim 20 de ani.
          
Pentru redresarea situației din poliție, pe lângă măsurile organizatorice ce se vor lua, sindicatele afiliate Federației Polițiștilor SED LEX propun:
• reconceptualizarea sistemului de formare și perfecționare a pregătirii personalului și creșterea capacităților de școlarizare, eventual prin înființarea de noi instituții de învățământ polițienesc, întrucât:
 etapizat au crescut efectivele poliţiei;
 actualele instituţii de învăţământ care formează personal poliţienesc pentru inspectoratele generale şi celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne nu au posibilitatea, chiar şi în condiţii normale,  să asigure rata de înlocuire a pierderilor de personal prin pensionare şi din alte motive;
 datorită capacităţilor reduse de şcolarizare în instituţiile proprii de învăţământ, prin statutul poliţistului s-a creat posibilitatea ca poliţiştii să provină atât din absolvenţii instituţiilor de învăţământ poliţienesc cât şi din încadrări directe, ori existenţa celor două surse de provenienţă a poliţiştilor creează nemulţumiri în rândul celor care s-au pregătit în instituţii de învăţământ pentru a deveni poliţişti;
 menţionăm că în statele UE poliţiştii din structurile operative provin numai din instituţiile proprii de învăţământ;
 la reconceptualizarea sistemului de pregătire profesională a personalului trebuie avute în vedere elementele cheie ce o susţin: profesionalismul, eficacitatea şi eficienţa, văzute ca un complex de factori care au ca scop final creşterea gradului de încredere al societăţii faţă de calitatea serviciilor oferite de M.A.I.;
 acoperirea de urgență a deficitului de personal didactic din instituțiile de învățământ, prin crearea de funcții didactice atractive, astfel încât acestea să prezinte interes pentru polițiștii din structurile operative;
 cadrele didactice din instituţiile de învăţământ să fie absolvente ale instituţiilor de învăţănt din structura M.A.I. şi să provină din structuri operative. 
• promovarea poliţiştilor în funcţii de conducere să se facă, fără imixtiunea politicului, în funcţia de conducere imediat superioară celei pe care o deţin, avându-se în vedere profesionalismul, experienţa în activitatea poliţienească, integritatea şi abilităţile manageriale, este imperios necesar să se ţină cont de faptul că:
 numai tinereţea nu este o virtute;
 în statele UE cu democraţie consolidată, poliţistul devine propozabil pentru a ocupa prima funcţie de conducere ( şef de serviciu) după jumătatea carierei, la absolvirea cursurilor manageriale iar ulterior promovarea se face din treaptă în treaptă, în raport de performanţele manageriale.
• elaborarea unui nou statut al poliţistului, deoarece:
 actualul statut a suferit o serie de modificări şi completări, astfel încăt un poliţist care nu a urmărit acest proces nu mai ştie care prevederi mai sunt în vigoare;
 nu oferă predictibilitate pentru cariera poliţistului.

Pentru elaborarea unui nou statut al poliţistului considerăm că, printre altele, se impune:
 efectuarea unor documentări la poliţii din state ale UE cu democraţie avansată, şi îndeosebi în Germania, care este promotorul Europei în toate domeniile;
 constituirea unui grup de lucru format din poliţişti cu experienţă din structurile aparatelor centrale ale M.A.I., I.G. şi structurile operative, care să lucreze un proiect de statut al poliţistului.

Secretar General 
Federația SED LEX

Discutiile se vor relua saptamana viitoare.